Laadpaal auto aanleggen
Ga je een elektrische auto kopen? Goed bezig! Op den duur bespaar je geld én het is goed voor het milieu. Je verbruikt namelijk geen fossiele brandstof, maar elektriciteit. Nooit meer bij het tankstation dure diesel of benzine tanken, maar je auto gewoon thuis aan de laadpaal hangen. Maar om zelf een laadpunt aan te leggen, moet je eerst je groepenkast aanpassen. De meeste aansluitingen in huizen zijn namelijk nog niet geschikt voor een Wallbox of laadpaal.
Tip! Wil je graag een laadpaal maar heb je zelf geen plek of ruimte? Online vraag je zelf eenvoudig een openbare laadpaal aan voor bij jou in de straat. Houd er dan wel rekening mee dat de paal geen eigendom is. Andere mensen mogen er dus ook gebruik van maken.
Van 1-fase naar 3-fasen stroom
De meeste huishoudens hebben op dit moment nog een 1-fase stroom. In je meterkast komt dat via één stroomkabel 230 volt je huis binnen. Meer dan genoeg vermogen om de meeste huishoudelijke apparaten aan de praat te krijgen. Een elektrische auto aansluiten op een ‘gewone’ 1-fase aansluiting is echter niet altijd mogelijk. Een Tesla bijvoorbeeld is niet op te laden met een huis-tuin-en-keuken-aansluiting. Hiervoor heb je echt een 3-fasen aansluiting nodig, oftewel krachtstroom. Je installatie levert dan drie keer zoveel vermogen dan normaal.
Sommige elektrische auto’s zijn weer wél geschikt voor 1-fase aansluiting. Bijvoorbeeld de Nissan of KIA. Het vermogen is hierbij lager, dus opladen duurt wel langer. Daarnaast moet er altijd een aparte groep worden aangemaakt voor het laadpunt van je elektrische auto. Anders is de kans groot dat je stoppen eruit springen.
Let op! De aansluiting voor 3 fasen-stroom moet je altijd eerst aanvragen bij je energieleverancier. Zodra zij hun ding hebben gedaan, kan een erkende elektricien jouw groepenkast ombouwen en geschikt maken voor een laadpunt.
Laadpaal auto laten aanleggen
Zelf mag je nooit aan je eigen groepenkast klussen. Je groepenkast zit veel te ingewikkeld en te technisch in elkaar. De risico’s wanneer je iets fout doet zijn gigantisch. Zo is er kans op elektrocutie, kortsluiting of overbelasting en woningbrand. Bovendien vergoedt je verzekering eventuele schade door eigen toedoen niet. Heb jij iets aangepast in je groepenkast en ontstaat er daardoor brand? Dan houdt de verzekeraar jou aansprakelijk. Je kunt dan fluiten naar je centen.
Tip! Laat een elektrische laadpaal voor je auto dan ook altijd aanleggen door een erkende elektricien. Hij heeft zegelrecht en mag wél aanpassingen doen in je groepenkast. Omdat hij ruimte ervaring heeft, is de kans klein dat er laterna schade ontstaat. Maar krijg je dan toch te maken met schade, dan ben jezelf niet aansprakelijk en krijgt je wél een vergoeding vanuit je verzekering.
Laadpaal en stopcontact
Een elektrische auto laadt je niet perse op aan een laadpaal. Het kan ook door middel van Wallbox. Dit is eigenlijk dezelfde aansluiting, alleen staat deze niet op een paal, maar hangt het stopcontact aan je gevel. Bij een 3-fasen aansluiting is dit geen gewoon stopcontact, maar een perilex aansluiting. Perilex is een 3-fasen spanning stekkersysteem, speciaal voor zwaardere apparatuur en levert meer vermogen.
Let op! Voor een perilex aansluiting heb je uiteraard ook een perilex stekker of laadpaal stekker nodig. Deze hebben geen twee pennen zoals een regulier stopcontact, maar vier pennen.
Hulp bij thuis een laadpaal voor je auto aanleggen
Zoals je ziet komt er bij de aanschaf van een elektrische auto heel wat kijken. Zie je door de bomen het bos niet meer en vraag jij je af of de groepenkast moet worden uitgebreidt, er een 3-fasen aansluiting moet komen en welke stekkers je nodig hebt? Voor hulp bij het aanleggen van een laadpaal neem je beter even contact op met de lokale elektricien. Hij vertelt je precies wat er moet gebeuren en heeft de klus in een mum van tijd voor jou geklaard. Bel nu, hij staat 24/7 voor je klaar.